Vervelen? Gewoon doen!

Klinkt heel simpel. En eigenlijk hebben wij toch negatieve associaties bij vervelen. We zijn al snel geneigd te denken: “Vervelen –> O, nee ik moet wat doen!” Naarmate we ouder worden geven wij onze hersenen continue opdrachten om maar bezig te zijn. En als we die opdrachten zelf niet geven doet iemand anders dit wel, hetzij je werkgever of het geluidje van je telefoon.

 

Even stil staan in het moment is iets wat niet meer past in anno 2018. Vervelen is zo 2010!

 

Maar pas op! Want voor je het weet is je hele interne systeem (je brein, je gedachten, je gevoel én je spieren) gewend aan de druk. Druk om continue actief te MOETEN zijn. Vaak denken wij dat we genoeg ontspanning ervaren tijdens onze vakantie of een dagje strand. Echter zijn dit momentopnames van ontspanning.  Voor één moment geeft het ons wat rust, maar niet op langere termijn. Daarom is het juist zo effectief om even niks te doen én je te vervelen gedurende je vaste routines, zodat het langer effect heeft voor je gehele interne systeem. Waarschijnlijk herken je het wel, je hebt vakantie en de eerste paar dagen ben je ziek of moe. Eigenlijk zegt je lichaam: “Hallo je bent veel te ver gegaan!”  Lees daarom hieronder de 5 voordelen van vervelen.

 

5 Voordelen van vervelen

  • Het stimuleert een lage hartslag.
  • Verlaagt je stresshormoon – cortisol.
  • Je leert je zelf beter kennen: voelen
  • Je activeert je creative denkvermogen!
  • Je gaat de wereld vanuit een ander perspectief zien.

Maar hoe doe je dat dan, vervelen?

Het begint eigenlijk heel simpel. Kies een moment op de dag wanneer je wat gaat drinken. Bijvoorbeeld tijdens een kopje thee of een kop koffie, bij voorkeur aan het einde van de ochtend. Leg je telefoon weg, klap je laptop dicht en ga ergens zitten. Tijdens het drinken doe je niks anders dan voor je uit staren. Dit herhaal je nogmaals in de middag en als het lukt nog een keer thuis in de avond. Wat je dus eigenlijk doet is het ‘vervelen‘ koppelen aan een moment van je dag. Probeer dit een kans te geven, wellicht lukt het de eerste paar keer niet en dat is ook oké. Mocht je bijvoorbeeld collega’s hebben die je afleiden, leg het ze uit. Het zal je verbazen hoe positief mensen hierop reageren en wellicht doen ze wel met je mee!

Begin klein! Maak het je eigen en neem waar wat het met jou doet.

Loop je soms vast tijdens je dag, of last van veel negatieve gedachtes? En kun je wat extra ondersteuning gebruiken of tips? Dat kan bij Balans in jou te Purmerend! Kom dan langs bij ons voor Coaching! We spreken samen af wat je zou willen doen en hoe we dit gaan aanpakken. Wist je dat het ontzettend fijn is om soms wat extra tips te krijgen? En dat je niet alles alleen hoeft te doen.

Wil je meer weten over coaching? Stuur een email naar info@balansinjou.nl of bel ons  06 – 57 087 454.

Houd onze site in de gaten voor – nieuws – leuke activiteiten – yoga – coaching! 

Balans in jou te Purmerend! Nieuwe studio op De Koog. 

Trek je blote voeten aan en kom op je yoga mat staan.

 Warme groet, Robin Schouw