Yoga

Ken je dat gevoel? Zin in Yoga, maar welke vorm van Yoga wil ik? Wat past goed bij mij? Ben ik wel lenig genoeg om mee te doen? Lees dan meer over de verschillende yoga vormen die wij aanbieden, én kom eens een lesje mee doen om kennis te maken.

Bij Balans in jou besteden we veel aandacht aan de diversiteit van lessen. Elke yoga les is anders en uniek. Ben je meer opzoek naar diepe ontspanning en je hoofd leegmaken, probeer dan eens een Yin les. Of wil je je houding krachtiger maken en je spieren aansterken dan is een Vinyasa les fijn om te proberen. De lessen duren 75 minuten inclusief een kopje thee.

Hoe meld ik mij aan?
Je kunt je aanmelden op de pagina Yoga Rooster door te klikken op een les die jij wil volgen.

Lees hieronder meer over ons les aanbod….

Yin Yoga

Wat is Yin yoga?

De lessen zijn rustig van karakter. De houdingen worden over het algemeen liggend of zittend uitgevoerd. Door de houdingen leer je je lichaam beter aan te voelen. De houdingen worden voor een langere tijd vast gehouden. Hiermee versterk je en versoepel je de gewrichten en het bindweefsel. Bindweefsel wordt ook wel fascia genoemd. Bindweefsel zit onder andere om je gewrichten, botten en organen. wat verbindt en alles ondersteunt. Bindweefsel, of fascia, droogt uit met als gevolg dat je lichaam minder soepel blijft.

Ervaar je op dit moment veel spanning of zit je niet lekker in je vel dan kan Yin Yoga jou helpen om je weer wat prettiger te voelen.
Yin Yoga helpt ook bij het herstel van blessures. Je mag altijd contact opnemen met ons om wanneer je een vraag hebt.

Bij Yoga studio Balans in jou te Purmerend passen we tijdens de les de houding aan voor jou wanneer dit nodig is. Hierdoor is de les voor iedereen toegankelijk.

Hoe gaat een Yin les?

Bij deze vorm van yoga worden de asana’s (houdingen), langer vast gehouden. De meeste houdingen worden zittend of liggend uitgevoerd. Hierdoor creeer je een stilte van binnenuit. Dit helpt je om je naar binnen te keren en je bewust voelt wat er gebeurt in je lijf. Doordat je de houding lang aanhoudt rek je het bindweefsel op waardoor het gehydrateerd wordt. Je hersteld en versterkt je bindweefsel en gewrichten met Yin yoga! Óók stimulier je de doorstroming van je lichaam.

Wat moet ik aan?

Kleding wat losjes zit, waarin je je kunt ontspannen. Het is ook fijn om wat warms mee te nemen zoals sokken en een trui. Doordat je veel stil zit koelt je lichaam af.

Vinyasa Yoga

Wat is Vinyasa?

Yoga kent natuurlijk verschillende stylen en één daarvan is Vinyasa Yoga. Vinyasa is een onderdeel van Ashtanga Yoga, waarbij de Vinyasa zich meer focust op de ademhaling. Vinyasa is een dynamische vorm van Yoga, waarbij je verschillinde houdingen achter elkaar uitvoert. Tijdens de houdingen gebruik je de ademhaling.

Door de bewegingen die je uitvoert komt de bloedsomloop op gang, hierdoor kun je gaan zweten én je zult je afvalstoffen beter kwijt raken. Hierdoor reinig je, je lichaam. Daarnaast is Vinyasa ook goed voor je houding,  kracht en lenigheid.
Ook helpt het je bij het ontspannen van je lijf en het brengt wat rust in je hoofd.

Hoe gaat een Vinyasa les?

Aan het begin van de les starten we met een meditatie waarbij we onder andere de focus brengen op de ademhaling.
Het helpt je ook om even de dag los te laten en gedachten los te laten.

Zoals hierboven al beschreven wordt is deze vorm van yoga dynamisch. De meeste houdingen worden ook staand uitgevoerd.
Elke houding kun je weer op verschillende manieren uitvoeren. Deze les is zowel geschikt voor mensen die net beginnen met yoga als voor mensen die al een tijd yoga doen.Wil je wat dieper gaan in een houding? Of meer uitdaging? Dan kun je dat tijdens deze vorm lessen óók toepassen.

Wat moet ik aan?

Het is prettig om kleding aan te trekken waarin je goed kunt bewegen. Omdat je tijdens deze lessen kunt gaan zweten is het fijn om luchtige kleding te dragen. Veel mensen nemen ook zelf een yogatowel mee. Tijdens deze les voeren we de houdingen uit op blote voeten, dit is ook prettiger voor de grip.

 

Aerial Yoga

Wat is Aerial Yoga?

Aerial Yoga is een compleet nieuwe en unieke vorm van bewegen. Je gebruikt je lijf , het doek en de zwaartekracht.
Doordat je veel in het doek hangt zijn de houdingen voor iedereen uit te voeren, denk hierbij aan de kopstand.

Dit zijn zowel ontspannen lessen als intensieve lessen. Je kunt het doek zien als hulpmiddel voor het verlengen van je spieren, het versterken van je spieren én het stimuleert je bloedsomloop. Het doek haalt de compressie uit je nek en het werkt tevens ondersteund.

Doordat je samenwerkt met de zwaartekracht zul je houdingen gaan uitvoeren die je voorheen wellicht dacht niet te kunnen. Aerial yoga geeft je een boost in je zelfvertrouwen! Zo ga je bijvoorbeeld een handstand maken en op je hoofd hangen!

Hoe gaat een Aerial les?

Tijdens de les speel je met de zwaartekracht. Tijdens bepaalde houdingen sta je met één been op de grond en één been in het doek. Het doek helpt je bij balans houdingen. De basishoudingen zoals De Hond en De Krijgers worden met behulp van het doek uitgevoerd.

In de les wordt uitgelegd hoe je het doek gaat gebruiken bij de houdingen waarin je letterlijk in het doek hangt.

Je zult je vrij voelen en sterk na een les!

Op het einde van de Aerial les kun je genieten van een ontspanning terwijl je in het doek ligt en heelijk heen en weer schommelt.

 

Wat moet ik aan?

Tijdens de lessen willen wij graag dat je een t-shirt draagt waarbij je oksels zijn bedekt in verband met de hygiëne.
Het is fijn om een broek of legging aan te trekken waarbij je gemakkelijk kunt bewegen. En een warme trui of vest voor de eindontspanning.

 

Yin – Yang Yoga

Wat is Yin- Yang Yoga?

Dit is een combinatie tussen een passieve en een actieve vorm van Yoga.
Waarbij we de Yin gebruiken als een rustige, passieve vorm van yoga om het dieper liggende bindweefsel te bereiken zullen we tijdens de Yang houdingen juist wat actiever zijn. Hierbij activeren we de spierkracht en ligt de focus meer op de ademhaling.

Hoe gaat een Yin- Yang les?

Zoals bij alle lessen beginnen we in deze les ook met een meditatie, waarbij de aandacht naar de ademhaling gaat.
Tijdens deze lessen zul je nieuwe energie op doen door een ontspannen setting van de yin. Het laatste stukje van de les zal een actiever vorm aannemen door wat krachtiger houding van de Yang. Waarbij de houdingen tijdens de Vinyasa les meestal dynamisch zijn zullen we tijdens de Yang les meer statische houdingen uitvoeren.

Wat moet ik aan?

Kleding waarin je prettig kunt bewegen. Voor de Yin gedeelte is het fijn om wat warms aan te trekken.

Schrijf je in voor een yoga les bij Balans in jou!

Stuur je aanmeld bericht naar info@balansinjou.nl